Om Alexander & Goedu
Kan du börja med att berätta lite om dig själv och din resa fram till Goedu?
Jag har alltid varit väldigt tävlingsinriktad och startade mitt första företag 2005 när jag tävlade i racing, då i eventbranschen. Senare ledde mig spåret in på arbetskläder med tvättservice och 2018 startade jag Goedu.
Vad är det som driver dig i ditt arbete och företagande?
Mitt varför har blivit att förbättra för människor. Både när det gäller hur de beställer kläder med tryck och vilken affärsmodell som passar bäst när du vill ha entrémattor med tvättservice.
Vilka typer av kunder eller samarbeten brinner du mest för att jobba med?
När det finns ömsesidig respekt och förståelse för varandras affär så blir det oftast väldigt bra och långsiktiga relationer. Det brinner jag för.
Om relationer & samarbeten
Vilken roll spelar relationer och nätverkande i ditt företagande?
Jag har valt personligt nätverkande som den enskilt största marknadsföringen i företaget då jag själv kan påverka utfallet i högre grad än många andra kanaler.
Har du något exempel på ett samarbete eller en kontakt via KAN som gjort skillnad för Goedu?
Det är svårt att välja något enskilt utan många mindre i ett större sammanhang blir också ett stort värde över tid. Därför lägger jag stor vikt vid att försöka förvalta det förtroendet nätverket gett mig.
Vad tycker du är nyckeln till att skapa förtroende och långsiktiga affärsrelationer?
Nr 1 är att hålla det man lovar. Att gå med i ett affärsnätverk är ett heltidsengagemang som ingår i arbetstiden och därav är hög närvaro superviktigt.
Om affärsnytta & resultat
Under åren har du både bidragit till och fått många affärer genom ditt engagemang – vad betyder det för dig som företagare?
Det börjar alltid med att ge. Du ger för att ge och sen kommer affärskarman tillbaka i många och ibland oväntade former. I några fall börjar det till och med med privat hjälp.
När du tittar tillbaka, vad är du mest stolt över att ha bidragit med till andra?
De fallen som verkligen hjälpt lösa ett större problem som ingen annan kunde lösa.
Hur ser du på balansen mellan att ge och att få i affärsnätverket?
Jag vet att jag ligger monetärt på svarta siffror och alltså över tid har fått mer tillbaka än jag gett. Det tar dock tid och det är tid du måste investera.
Personligt perspektiv
Vad har du själv lärt dig genom åren av att vara en del av ett nätverk?
Bygg allianser med andra team och nätverk som kan vara dina ständiga kunder eller leverantörer.
Vilka råd skulle du ge till någon som vill bli bättre på att bygga relationer och göra affärer via sitt nätverk?
Låt det få ta tid. Försök vara tydlig med vad du erbjuder och träffas ofta och utbilda dina affärskompanjoner i teamet.
Framåt
Vad är nästa steg för dig och Goedu?
Vi tittar på en flytt till nya lokaler i Mölnlycke innan årsskiftet.
Om du blickar framåt – vilka typer av samarbeten eller kontakter hoppas du utveckla mer av?
Jag vill starta upp ett paraply med ett städföretag och en kaffeleverantör då vi får många synergier att hjälpa varandra med för att kunna få fler och bättre affärer.
Vill du också bli en del av ett givande affärsnätverk, kontakta KAN Affärsnätverk mvh Alexander Haegermark




